Lektury

Propozycje lektur do wspólnego i indywidualnego czytania w klasach 1-3

(Podstawa programowa z 14 lutego 2017r. )

  1. Andersen H.Ch., Baśnie(do wyboru)
  2. Bednarek J., Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych).
  3. Brzechwa J., Brzechwa dzieciom
  4. Centkiewiczowie A. i Cz., Zaczarowana zagroda
  5. Cichoń W., Cukierku, ty łobuzie!
  6. Frączek A., Rany Julek! O tym jak Julian Tuwim został poetą
  7. Jaworczakowa M., Oto jest Kasia
  8. Kasdepke G., Detektyw Pozytywka
  9. Kołakowski L., Kto z was chciałby rozweselić pechowego nosorożca?
  10. Kosmowska B., Dziewczynka z parku
  11. Kruger M., Karolcia
  12. Lindgren A., Dzieci z Bullerbyn
  13. Lofting H., Doktor Dolittle i jego zwierzęta
  14. Pałasz M., Sposób na Elfa
  15. Papuzinska J., Asiunia
  16. Parlak D., Kapelusz Pani Wrony
  17. Pisarski R., O psie, który jeździł koleją
  18. Porazińska J., Pamiętnik Czarnego Noska
  19. Terlikowska M., Drzewo do samego nieba
  20. Tuwim J., Wiersze dla dzieci
  21. Tylicka B., O krakowskich psach i kleparskich kotach. Polskie miasta w baśni i legendzie
  22. Wawiłow D., Najpiękniejsze wiersze
  23. Wierzbicki Ł., Afryka Kazika
  24. Wierzbicki Ł. Dziadek i niedźwiadek

 

Propozycje lektur w klasach 4-6

(Podstawa programowa z 14 lutego 2017r. )

Lektury obowiązkowe:

  1. Brzechwa J., Akademia Pana Kleksa;
  2. Christa J., Kajko i Kokosz. Szkoła latania (komiks);
  3. René Goscinny, Jean-Jacques Sempé, Mikołajek (wybór opowiadań);
  4. Ignacy Krasicki, wybrane bajki;
  5. Rafał Kosik, Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi;
  6. Lewis C.S., Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa;
  7. Adam Mickiewicz, Powrót taty, Pani Twardowska, Pan Tadeusz (fragmenty, w tym: opisy, zwyczaje i obyczaje, polowanie i koncert Wojskiego);
  8. Ferenc Molnár, Chłopcy z Placu Broni;
  9. Bolesław Prus, Katarynka;
  10. Juliusz Słowacki, W pamiętniku Zofii Bobrówny;
  11. John Ronald Reuel Tolkien, Hobbit, czyli tam i z powrotem;
  12. Tolkien J. R.R., Hobbit, czyli tam i z powrotem;
  13. Sienkiewicz H., W pustyni i w puszczy;
  14. Józef Wybicki, Mazurek Dąbrowskiego;
  15. Wybrane mity greckie, w tym mit o powstaniu świata oraz mity o Prometeuszu, o Syzyfie, o Demeter i Korze, o Dedalu i Ikarze, o Heraklesie, o Tezeuszu i Ariadnie, o Orfeuszu i Eurydyce;
  16. Biblia: stworzenie świata i człowieka oraz wybrane przypowieści ewangeliczne, w tym o siewcy, o talentach, o pannach roztropnych, o miłosiernym Samarytaninie;
  17. Wybrane podania i legendy polskie, w tym o Lechu, o Piaście, o Kraku i Wandzie; Wybrane baśnie polskie i europejskie, w tym: Charles Perrault, Kopciuszek, Aleksander Puszkin, Bajka o rybaku i rybce;
  18. Wybrane wiersze Władysława Bełzy, Jana Brzechwy, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Zbigniewa Herberta, Anny Kamieńskiej, Joanny Kulmowej, Adama Mickiewicza, Czesława Miłosza, Tadeusza Różewicza, Juliusza Słowackiego, Leopolda Staffa, Juliana Tuwima, Jana Twardowskiego oraz pieśni i piosenki patriotyczne.

 

 

Lektury uzupełniające

(obowiązkowo dwie w każdym roku szkolnym), na przykład:

  1. Adam Bahdaj, Kapelusz za 100 tysięcy;
  2. Frances Hodgson Burnett, Tajemniczy ogród lub inna powieść;
  3. Lewis Carroll, Alicja w Krainie Czarów;
  4. Aleksander Dumas, Trzej muszkieterowie;
  5. Olaf Fritsche, Skarb Troi;
  6. Joseph Rudyard Kipling, Księga dżungli;
  7. Janusz Korczak, Król Maciuś Pierwszy;
  8. Marcin Kozioł, Skrzynia Władcy Piorunów;
  9. Selma Lagerlöf, Cudowna podróż;
  10. Stanisław Lem, Cyberiada (fragmenty);
  11. Kornel Makuszyński, wybrana powieść;
  12. Andrzej Maleszka, Magiczne drzewo;
  13. Karol May, Winnetou;
  14. Lucy Maud Montgomery, Ania z Zielonego Wzgórza;
  15. Małgorzata Musierowicz, wybrana powieść;
  16. Ewa Nowak, Pajączek na rowerze;
  17. Edmund Niziurski, Sposób na Alcybiadesa;
  18. Sat-Okh, Biały Mustang;
  19. Henryk Sienkiewicz, Janko Muzykant;
  20. Alfred Szklarski, wybrana powieść;
  21. Mark Twain, Przygody Tomka Sawyera;
  22. Wybrane pozycje z serii Nazywam się… (np. Mikołaj Kopernik, Fryderyk Chopin, Maria Curie-Skłodowska, Jan Paweł II i in.) lub inne utwory literackie i teksty kultury wybrane przez nauczyciela.